“De opvolging is veel sneller en we voldoen 100% aan de normeringen”

DS Smith in Eerbeek maakt verpakkingen van karton, met name voor de food- en e-commercesector. Hun klanten verwachten dat zij aan strenge eisen voldoen. Bijvoorbeeld voor de bedrukking, maar ook voor voedselveiligheid. Compliance coördinator Michel Selbach is hiervoor het aanspreekpunt en is ook verantwoordelijk voor plaagdierbeheersing. Hij vertelt over zijn samenwerking met GONE en deelt zijn ervaringen met het permanent monitoren van plaagdieren.

Als grote speler in de voedingsmiddelensector moet DS Smith voldoen aan verschillende certificeringen: BRC en ISO 9001. Een aantal keer per jaar krijgt het bedrijf te maken met aangekondigde audits. Daarnaast komt een aantal klanten periodiek langs voor een rondleiding en toelichting. Alle reden om altijd compliant te zijn en de voedselveiligheid te borgen.

Overstap naar GONE ongediertebestrijding

Begin 2020 stapte DS Smith over naar GONE. Dat had verschillende redenen, vertelt Michel. “Onze bestrijder was prima, maar leek wat gemakzuchtig. We zijn een bedrijf met weinig last van ongedierte en we hadden het idee dat de bestrijder zich daarom wat passiever opstelde. Hij was nogal duur, werkte niet met moderne technieken én de opvolging van overlast duurde lang. We gingen daarom op zoek naar een meer efficiënte partij met een proactieve houding en kennis van moderne technieken. Toen kwamen we bij GONE uit.”

Betere opvolging met permanent monitoring

GONE stelde voor om met permanent monitoring te werken, dat was voor DS Smith een van de belangrijkste redenen om voor GONE te kiezen. Michel legt uit: “Met permanent monitoring van plaagdieren hebben we gegarandeerd een veel snellere opvolging. We weten precies wat er tussen de fysieke inspecties gebeurt, omdat we 24/7 realtime inzicht hebben in welke plaagdieren er gevangen en gedetecteerd worden. De voedselveiligheid is daardoor een stuk beter geborgd.”

Kostenbesparing: efficiënte inspectiemomenten

Daarnaast is het efficiënter én kostenbesparend, beschrijft Michel. “Onze vorige bestrijder deed 12 keer per jaar een grote inspectie ronde. Door het permanent monitoringsysteem hebben we dat teruggebracht naar 4 keer per jaar, zonder dat dit risico’s geeft. Want doordat we op afstand plaagdieren kunnen monitoren, kan GONE daarnaast gericht in actie komen als dat nodig is. We hebben dus een groot deel van de arbeidsuren kunnen wegstrepen door een automatiseringsslag. Een mooie kostenbesparing! Zo’n moderne, efficiënte werkwijze was precies wat ik zocht.”

Koppeling met online logboek

De verantwoordelijkheid voor plaagdierbeheersing ligt bij Michel. Hij is dus ook degene die de auditor inzicht geeft in de naleving van verschillende certificaten. Ook dat werd een stuk eenvoudiger door permanent monitoring. Michel legt uit: “De communicerende muizen- en rattenvallen zijn gekoppeld aan het online logboek. Daardoor heb ik direct alle informatie bij de hand tijdens een audit.”

Communicatief sterke vakmensen

Michel is erg tevreden over de samenwerking. Hij vertelt: “GONE is uitstekend bereikbaar en geeft altijd heldere antwoorden op mijn vragen. De technici zijn ervaren en hebben veel vakkennis. Ze nemen mij mee in de acties die ze uitvoeren en kunnen zelfstandig aan de slag. Zo heb ik mijn handen vrij om me te focussen op mijn eigen werk.”

Positieve ervaring

De overstap naar een andere bestrijder kan een lastige beslissing zijn. Maar Michel is blij met zijn keuze. “De service is beter, we vangen meer af, de communicatie is 100% verbeterd en we zijn veel meer in control over de voedselveiligheid.”